Jak przygotować prezentację multimedialną?
Jak przygotować prezentację
multimedialną z historii i wiedzy o społeczeństwie – instrukcja
obsługi J
1. Upewnij się, że rozumiesz temat
2. Ułóż tytuł prezentacji w
formie pytania
Na przykład: “Czym był renesans?” i “Kim byli ludzie renesansu?”
3. Uporządkuj prezentację
Napisz plan w formie punktów i podpunktów. Na
przykład, odpowiedź na pytanie “Czym był renesans?” może składać się z trzech
głównych części: “Filozofia”, “Literatura” i “Sztuka”. Mówiąc o literaturze czy
sztuce nie musisz wymieniać wszystkich dzieł (to nawet niemożliwe), ale te
najbardziej charakterystyczne.
4. Jeden podpunkt = jeden slajd =
jeden obraz rozciągnięty na cały ekran
Na
przykład:
Jeśli mówisz o bitwie pod Grunwaldem, pokaż obraz Jana Matejki lub plan bitwy.
Jeśli mówisz o stylu romańskim i gotyckim, pokaż zdjęcia budowli i
charakterystyczne elementy.
Jeśli prezentujesz postać Jadwigi Andegaweńskiej, pokaż jej portret albo
zdjęcie przedmiotu związanego z tą postacią.
UWAGA!
Znajdź legalne zdjęcia dobrej jakości (np. Wikimedia Commons). Nie ściągaj
miniaturek z Google, bo będą rozmyte.
Sprawdź,
jak wygląda zdjęcie rozciągnięte na cały ekran. Jeśli jest niewyraźne, widać
piksele itp. – znajdź inną ilustrację (lub tę samą w dobrej rozdzielczości), bo
ta jest niewłaściwa.
5. Jak najmniej
tekstu na slajdach! (a najlepiej wcale).
Nie czytaj tekstu ze slajdów, ani nie każ tego robić słuchaczom. To błąd!
Slajdy mają ILUSTROWAĆ to, o czym mówisz, a nie służyć jako książka do
czytania.
W
jakich przypadkach na slajdzie mogą być napisy?
– tytuł prezentacji oraz imię i nazwisko autora na
slajdzie tytułowym
– nowe słowa, nazwy, nazwiska i daty
– krótkie cytaty związane z omawianym tematem, zwłaszcza gdy słuchacze mają je
zapamiętać (np. “Zastał Polskę drewnianą, a zostawił murowaną” w prezentacji o
Kazimierzu Wielkim)
– pojedyncze odesłania do dalszych informacji (np. adres strony internetowej
www.lekcjehistorii.pl lub tytuł książki, którą polecasz); jeśli jest ich więcej
to lepiej rozdać kartkę z tytułami, bo ze slajdu i tak nikt ich nie zapamięta.
6. Zacznij od ciekawostki
Zanim rozwiniesz temat, zainteresuj słuchaczy. Znajdź dokończenie zdania “Mało
kto wie, że…” związane z tematem Twojej prezentacji.
7. Zakończ podsumowaniem
Nie powtarzaj całej prezentacji, ale streść ją 3-4 zdaniami. Wyobraź sobie, że
układasz notatkę z prezentacji do zapisania w zeszycie. Co w Twojej prezentacji
było najważniejsze? Co słuchacze powinni koniecznie zapamiętać?
Nigdy
– nigdy! – nie pisz na ostatnim slajdzie “Dziękuję za uwagę” albo czegoś w tym rodzaju!
To kolejny częsty błąd. “Dziękuję” możesz powiedzieć, bo to jest grzeczne, ale
przecież innych zwrotów grzecznościowych nie pokazujesz na tabliczce, tylko
mówisz, prawda? Jeśli nie masz lepszego pomysłu, na końcu prezentacji po prostu
powtórz slajd tytułowy.
8. Przećwicz prezentację
na głos
W myślach “mówisz” szybciej, niż na głos, więc sprawdź w domu, ile naprawdę
będzie trwać Twoja prezentacja. Czy mieści się to w czasie wyznaczonym przez
nauczyciela?
!!! Zwróć
też uwagę na nowe słowa, obce zwroty i nazwiska. Upewnij się, że czytasz
je prawidłowo i że potrafisz to zrobić również na głos. Zawsze wyjaśniaj słowa,
których nie znasz (choćby z pomocą słownika) – nie posługujemy się słowami,
których znaczenia nie znamy! Jeśli nie wiesz jak przeczytać dane słowo
wykorzystaj tłumacz Google.
9. Zabierz prezentację ze sobą
Przynieś na lekcję pendrive z nagraną całą prezentacją (łącznie z filmami,
jeśli chcesz je pokazać).
10. Opowiadaj, nie czytaj
Weź notatki, ale mów z głowy. Po to były ćwiczenia w punkcie 8! Nawet, jeśli
gdzieś się zająkniesz, to i tak wyjdzie to o wiele lepiej, niż czytanie. Po
prostu opowiedz, czego ciekawego dowiedziałeś się przygotowując prezentację.
11.
Pamiętaj aby prezentacja zawierała notatkę
dla klasy – wybierz TYLKO NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE.
12.
Jeżeli chcesz otrzymać wyższą ocenę zaangażuj
klasę w swoją prezentację – możesz wykorzystać aplikacje internetowe, np.
quizy na kahoot lub wordwall; możesz rozdać samodzielnie przygotowaną
krzyżówkę, zorganizować scenkę itp. – każdy oryginalny pomysł będzie doceniony J
Powodzenia!
J
Komentarze
Prześlij komentarz